Výživové poradenství

Proč věnovat pozornost tomu, co jíme?

V dnešní moderní a rychlé době, je pro mnohé lidi velmi obtížné vedle práce, starostí o rodinu a jiných povinností, které se na nás ze všech stran valí, myslet ještě na pravidelnou, vyváženou a pestrou stravu. Máme pocit, že musíme zvládnout všechno, ale vlastně nezvládáme to základní – péči o sebe a své tělo.  Je to vlastně paradox, ale pokud budeme právě tuto stránku dlouhodobě zanedbávat, nebudeme mít naopak dostatek energie tyto „stresové situace“ a nároky běžného života zvládat. Se špatným stravováním souvisí mnoho zdravotních obtíží. Od těch méně závažných jako jsou pálení žáhy, únava, nevolnosti a bolesti žaludku, zácpy nebo naopak průjmy, až po ty závažné, jimiž jsou civilizační onemocnění jako obezita, cukrovka, vysoký krevní tlak, rakovina tlustého střeva nebo infarkt myokardu a mnoho dalších. Nevyvážená strava se může odrazit i na stavu pleti, kvalitě vlasů a nehtů.

Pokud tedy chceme myslet na své zdraví, vypadat a cítit se co nejlépe, je potřeba začít u toho, co naše tělo přijímá. Tedy u toho, z čeho se obnovuje a tvoří a z čeho získává energii. Úprava jídelníčku je jedinou možností, neboť nezdravou, jednotvárnou a nevyváženou stravu nedoženeme ani těmi nejdražšími umělými potravinovými doplňky a vitaminy, ať už o nich reklamy hlásají cokoliv.

Základem zdravého jídelníčku je výběr potravin s vyváženým poměrem sacharidů, bílkovin a tuků, s dostatečným přísunem vitaminů, minerálů a stopových prvků, které budeme konzumovat pravidelně v průběhu celého dne tak, aby naše tělo nemělo nikdy hlad. A dalším velmi důležitým aspektem je pitný režim.

 

Hubnout neznamená hladovět

Mnoho lidí při své snaze zhubnout zvolí ten zdánlivě nejjednodušší způsob a radikálně omezí svůj denní příjem potravin. Jediné, čeho touto cestou ale dosáhnou je pouze to, že jejich tělo hladoví, zpomalí metabolismus, začne šetřit tuky na „horší časy“ a brát energii ze svalů, tedy odbourává svalovou hmotu. Častým obrazem tak může být člověk s nadváhou, který ale ve skutečnosti trpí podvýživou.

 Důsledkem toho je únava z nedostatku energie, zhoršení nálady, nedostatek síly pro vykonávání běžných denních aktivit, úbytek svalové hmoty a zpomalení až zastavení procesu hubnutí nebo dokonce přibývání na váze. Vaše tělo začne šetřit každou kalorii v podobě tukových zásob a uloží cokoli, co přes den sníte. Mnoho lidí má také neustálou na touhu se „vrhnout“ to, co si nejvíce odpírá a při první příležitosti to také udělá. Neopominutelnou skutečností je také omezení příjmu důležitých vitaminů a minerálů.

Proč náš jídelníček ceník